
Data: 09/09/23 de 9h a 14h
Nº places: 30
- Format presencial: Parc de la Costeta (Carrer Camp dels Prats / Avinguda Costeta - 08859 Begues - Barcelona)
- Data límit d'inscripció: 07/09/23
Professorat de la comarca
Professorat fora Baix Llobregat
Introducció
Benvinguts i benvingudes a aquesta formació única i emocionant dissenyada especialment per a tots els educadors i educadores tant de l’etapa d’Educació Primària com de Secundària. En aquesta oportunitat, ens proposem introduir-vos al meravellós món dels “Escape Games en el Medi Natural,” una innovadora eina educativa que transformarà la manera d’aprendre del vostre alumnat.
En el context actual, la pedagogia està experimentant un canvi significatiu, impulsant mètodes que promouen la participació activa dels estudiants i el desenvolupament de les seves habilitats socials, emocionals i cognitives. Els escape games s’han consolidat com a potents recursos educatius que encaixen perfectament en aquesta nova tendència.
A través d’aquesta formació, explorarem com els escape games són una estratègia d’aprenentatge versàtil i interactiva que permet a l’alumnat posar en pràctica el pensament crític, la resolució de problemes i la col·laboració, tot aprofundint en el currículum de manera engrescadora. L’entorn natural, amb la seva diversitat i riquesa, oferirà una plataforma única per a l’aprenentatge experiencial, on l’alumnat s’enfrontarà a reptes reals i interactuaran amb el medi de forma respectuosa i sostenible.
Durant aquesta formació, adquirireu coneixements essencials per dissenyar i implementar escape games adaptats als continguts curriculars de l’Educació Primària i Secundària, aprofitant l’entorn natural com a escenari d’aprenentatge. Explorarem com integrar les tecnologies digitals, com ara dispositius mòbils i codis QR, per enriquir l’experiència del joc i l’aprenentatge.
A més a més, abordarem aspectes clau de la seguretat, la planificació i l’avaluació dels escape games per assegurar una experiència educativa positiva i segura per a l’alumnat.
Estem convençuts que aquesta formació us capacitarà per a innovar en les vostres pràctiques docents i proporcionarà al vostre alumnat experiències d’aprenentatge memorables, motivadores i significatives. Us animem a participar activament i a compartir les vostres idees i inquietuds per tal que aquesta experiència sigui enriquidora i profitosa per a tothom.
Junts, obrim la porta a un món d’aprenentatge apassionant i ple d’aventures educatives en el medi natural. Endinsem-nos en aquest apassionant viatge cap al futur de l’educació primària!
Molta sort i espero que gaudiu molt d’aquesta emocionant formació!
Objectius:
- Comprendre els fonaments de l’aprenentatge actiu: Familiaritzar-se amb les teories i enfocaments pedagògics que sustenten l’aprenentatge actiu i experiencial, entenent com els “escape games” poden ser eines efectives per a fomentar la participació i la implicació de l’alumnat.
- Explorar els beneficis de l’aprenentatge experiencial en el medi natural: Reconèixer els aspectes positius que ofereix l’entorn natural com a escenari per a l’aprenentatge, identificant com el contacte amb la naturalesa pot estimular la creativitat, la curiositat i la connexió emocional amb el medi ambient.
- Dissenyar “escape games” educatius per al currículum d’Educació Primària i Secundària: Aprendre a desenvolupar activitats de “escape games” que s’alineïn amb els objectius curriculars de diferents àrees i nivells, promovent la interdisciplinarietat i l’adaptació a les necessitats i capacitats de l’alumnat..
- Integrar la tecnologia en els “escape games” i explorar l’ús adequat de dispositius mòbils, aplicacions web i el nou paradigma dels codis QR o altres tecnologies per a millorar l’experiència dels “escape games”, mantenint un equilibri entre el lúdic i l’educatiu.
- Fomentar el treball en equip i la col·laboració: Identificar estratègies per a promoure la cooperació entre l’alumnat, ressaltant la importància del treball en equip i la comunicació efectiva per a resoldre els desafiaments plantejats en els “escape games”.
- Garantir la seguretat i el respecte pel medi natural: Conscienciar sobre la importància de realitzar activitats a l’aire lliure de manera responsable i sostenible, promovent pràctiques de respecte i conservació de l’entorn natural.
- Avaluar l’aprenentatge a través dels “escape games”. Aprendre a dissenyar eines d’avaluació que permetin mesurar el progrés i l’assoliment dels objectius educatius establerts en els “escape games”, valorant tant els resultats com el procés d’aprenentatge.
- Desenvolupar la creativitat en el disseny dels “escape games”: Estimular la capacitat d’innovació i creativitat dels docents en dissenyar experiències atractives, desafiadores i significatives per als seus estudiants, coneixent les diferents modalitats que es poden aplicar.
- Facilitar la transferència de l’aprenentatge a altres àrees: Explorar estratègies per a vincular els coneixements adquirits en els “escape games” amb situacions del dia a dia i altres matèries, afavorint una comprensió més profunda i duradora.
- Fomentar la motivació i l’entusiasme a l’aula: Descobrir com els “escape games” poden ser una poderosa eina per a incrementar la motivació intrínseca de l’alumnat, creant un ambient propici per a l’aprenentatge actiu i el gaudi del procés educatiu, proporcionant-vos les eines necessàries per a utilitzar els “escape games” com una metodologia efectiva en el medi natural, potenciant així l’aprenentatge significatiu i memorable fora de l’aula, afavorint la sortida de les aules per oferir experiències educatives significatives.
- Grau d’educació primària (menció d’educació física) UB (2009-2013)
- CFGS Activitats fisico-esportives (2006-2008)
- Professor d’educació primària a l’escola L’Oreig des de l’any 2013 (Physical Education, Performing Arts Workshop, Science, Robotics, Música, Projecte interdisciplinar)
- Co creador de l’escape room (MISSION SWAT) OPEN MIND ESCAPE ROOM i Jurat dels ESCAPE ROOM AWARDS 2020
- Formador del consell esportiu i del CRP de diferents comarques en relació als escape games, la dansa urbana, jocs i innovació pedagògica.
- Jugador d’ESCAPE ROOMS (+ de 400) a diferents països europeus com Rússia, Hongria, Anglaterra i diferents comunitats autònomes espanyoles com Madrid, València, País Basc, Cantabria, Navarra, Aragó i Catalunya.
- Creador del projecte P.E ESCAPE KIT, T-BOX i ESCAPE AT HOME per alumnes i professors/es.
- Professor associat de la Universitat de Barcelona (Innovació educativa en l’àmbit de l’ Expressió Corporal, cos i teatre, didàctica de l’educació física)
- Formació en edició de vídeo professional (ADOBE PREMIERE, FINAL CUT, AUTO-CAD, 3D STUDIO MAX) i formació en edició d’audio professional (Adobe Audition)
- Professor de Dansa Urbana (Hip Hop, Locking, Popping) des de l’any 2006 a més de 20 escoles de dansa d’arreu de Catalunya. Actualment a Freedom Dance (Sant Joan Despí) i Rookies Dance Studio (Hospitalet de Llobregat)
- Director i coreògraf del grup de Hip Hop de competició (FREEDOM FREAKS) I (NEW FREEDOM)
- Game Màster i actor a diferents ESCAPE ROOMS (MISSION SWAT, UNREAL HOSPITALET)
- Creador i divulgador de contingut pedagògic al perfil (_GAME_MASTER_FLASH)
Introducció i contextualització:
Presentació de la formació, objectius i explicació de la importància dels “escape games” en el medi natural com a eina educativa.
Contextualització teòrica sobre l’aprenentatge a través del joc i la seva rellevància en l’educació primària i secundària.
Coneixement previ i dinàmica de grup:
Realització d’una activitat lúdica o dinàmica de grup per a trencar el gel i generar un ambient de confiança i col·laboració entre els participants.
Discussió sobre les experiències prèvies amb “escape games” en el medi natural.
Fonaments teòrics dels “escape games”:
Explicació detallada dels elements essencials d’un “escape game”: puzles, pistes, enigmes, temàtiques, etc.
Discussió sobre com integrar els continguts curriculars d’educació física en el disseny dels “escape games”.
Disseny i planificació d’un “escape game” educatiu:
Identificació d’objectius educatius específics per als “escape games”.
Selecció de l’entorn natural adequat i anàlisi de possibles riscos i mesures de seguretat.
Creació d’una història o temàtica atractiva i coherent per als “escape games”.
Pràctica en la creació de puzles i proves:
Els participants treballaran en grups per a dissenyar puzles i proves que requereixin habilitats físiques i mentals.
Retroalimentació i revisió dels puzles creats per a assegurar la seva adequació als objectius educatius.
Organització i logística dels “escape games”:
Aspectes pràctics a tenir en compte: materials, temps, grups de participants, etc.
Planificació de la ruta i la distribució de proves en l’entorn natural.
Discussió sobre la gestió de grups i el treball en equip durant el joc.
Simulació i pràctica dels “escape games”:
Realització d’un “escape game” simulat en el medi natural dissenyat pels propis participants.
Observació i anàlisi de les dinàmiques de grup, resolució de problemes i habilitats demostrades pels jugadors.
Avaluació i conclusions:
Avaluació de l’aprenentatge i l’experiència de la formació per part dels participants.
Discussió sobre les lliçons apreses i possibles millores en la implementació de “escape games” en el medi natural.
Tancament de la formació.
Mòdul 1: Fonaments de l’aprenentatge a través del joc.
Importància i beneficis del joc en el procés d’aprenentatge.
Teories pedagògiques que recolzen l’enfocament lúdic en l’ensenyament.
Mòdul 2: Introducció als “escape games”.
Elements essencials d’un escape game: fonts d’informació, mecàniques de joc, pistes, enigmes, game master, etc.
Tipus de “escape games” i la seva adaptació al medi natural.
Mòdul 3: Disseny i planificació d’un “escape game” en el medi natural.
Identificació d’objectius educatius específics per als “escape games”.
Selecció de l’entorn natural adequat i el seu impacte en l’experiència d’aprenentatge.
Creació d’una història o temàtica atractiva per als “escape games”.
Mòdul 4: Integració de continguts d’educació física en els “escape games”.
Com incorporar habilitats físiques, esports i jocs tradicionals als “escape games”.
Ús de desafiaments físics i cognitius en les proves introduïdes als “escape games”.
Potenciar la promoció de l’activitat física i la vida saludable.
Mòdul 5: Gestió de grups i treball en equip.
Estratègies per a promoure la col·laboració i la comunicació entre els alumnes.
Rols dels participants en els “escape games” i la seva importància.
Com abordar possibles conflictes i assegurar la inclusió de tots els participants.
Mòdul 6: Seguretat i aspectes logístics en els “escape games” en el medi natural.
Preparació prèvia i revisió de l’entorn per a garantir la seguretat.
Equipament necessari i materials per al desenvolupament del joc.
Consideracions pràctiques per a dur a terme un “escape game” a l’aire lliure.
Conservació de l’entorn abans, durant i després d’un “escape game” a l’aire lliure.
- Roba i calçat còmode.
- Dispositiu mòbil (telèfon mòbil o tauleta)
- Aigua i fruita.