RESOLUCIÓ SLT/3590/2021, d’1 de desembre, per la qual es modifica la Resolució SLT/3512/2021, de 25 de novembre, per la qual s’estableixen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID 19 al territori de Catalunya i se n’aixeca la suspensió de l’eficàcia de determinats apartats.
Aquesta Resolució entra en vigor a les 00:00 hores del dia 3 de desembre de 2021. La durada de les mesures s’estableix fins les 00.00 hores del dia 10 de desembre de 2021.
NOVETATS
Tornen a entrar en vigència les mesures d’accés a través de la presentació d’un certificat per les persones usuàries, emès per un servei públic de salut.
La única novetat és que menors de 13 anys queden exempts de presentar el passaport Covid.
QUÈ ÉS EL PASSAPORT COVID?
El certificat COVID digital de la UE és un document que acredita la situació d’una persona respecte a la COVID-19. Facilita la mobilitat entre els estats membres de la Unió Europea i permet accedir a determinats espais, com ara zones interiors de restaurants, locals d’oci nocturn, gimnasos, celebracions amb ball en recintes tancats i també residències de gent gran.
Amb la denominació certificat digital[1] s’inclouen tres opcions d’acreditació igualment vàlides per viatjar:
- Certificat de vacunació contra la COVID-19.
- Certificat de recuperació de la COVID-19.
- Certificat de prova diagnòstica COVID-19 negativa.
Com controlar? Aplicació per verificar certificats: https://verificacovid.gencat.cat/
Com obtenir el certificat? A través d’aquest enllaç: https://catsalut.gencat.cat/ca/serveis-sanitaris/la-meva-salut/
Obligatorietat de posar a l’entrada el cartell de certificat covid.
Descarregueu-lo aquí: https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/material-divulgatiu/cartell-certificat-covid.pdf
Aquestes són les mesures que entren en vigència a partir del dia 3 de desembre de 2021. Són les corresponents a la Resolució SLT/3512/2021, de 25 de novembre. Tornen a ser vigents. Marcat en vermell les novetats aplicades per la Resolució SLT/3590/2021, d’1 de desembre.
Horaris d’Obertura i Tancament:
El règim horari de les activitats regulades en aquesta Resolució és el previst a la normativa sectorial d’aplicació corresponent.
En cap cas es permet la venda de begudes alcohòliques en establiments comercials entre les 22.00 i les 6.00 hores.
Reunions i/o trobades familiars i de caràcter social
- Les reunions i/o trobades familiars i de caràcter social, tant en l’àmbit públic com privat, es recomana que no se superi el nombre màxim de 10 persones, llevat que es tracti de convivents.
- En les reunions que suposin la concentració de persones en espais públics, entre la 01.00 hores i les 06.00 hores no es permet el consum ni d’aliments ni de begudes.
- En les reunions i/o trobades no hi poden participar persones que tinguin símptomes de COVID-19 o que hagin d’estar aïllades o en quarantena per qualsevol motiu.
Ús de mascareta
L’ús de mascareta queda subjecte a les condicions següents:
- Les persones de sis anys en endavant estan obligades a l’ús de mascareta en els supòsits establerts a l’article 6.1 de la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, modificada pel Reial decret llei 13/2021, de 24 de juny, així com en els supòsits que estableix expressament aquesta Resolució.
- L’obligació de l’ús de mascareta prevista a la lletra a) no és exigible en els supòsits establerts a l’article 6.2 de Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, modificada pel Reial decret llei 13/2021, de 24 de juny.
- L’obligació de l’ús de mascareta es refereix també a la seva adequada utilització, de manera que cobreixi la paret nasal i fins a la barbeta.
- Sense perjudici de l’obligació d’ús establerta, es recomana, com a mesura de precaució, la utilització de mascareta en espais privats, tant oberts com tancats, quan existeixin reunions o una possible confluència de persones no convivents, i en espais a l’aire lliure, especialment en aquells on, per l’afluència de persones, és difícil de controlar-hi que es manté en tot moment la distància física interpersonal.
Ús del certificat COVID
L’accés als locals, establiments, equipaments o espais habilitats per als àmbits d’activitats en què expressament es preveu aquesta Resolució es condiciona a la presentació d’un certificat per les persones usuàries, emès per un servei públic de salut, emès en suport digital o en suport paper, que acrediti alguna de les circumstàncies següents:
- Que la persona titular se li ha administrat la pauta vacunal completa contra la COVID-19 d’alguna de les vacunes autoritzades (certificat de vacunació).
- Que la persona titular disposa d’una prova diagnòstica negativa en relació amb la COVID-19 realitzada en les últimes 72 hores en cas de les proves RT-PCR, i en les últimes 48 hores en cas dels tests d’antígens (certificat de prova diagnòstica).
- Que la persona titular s’ha recuperat de la COVID-19 en els darrers sis mesos després d’un resultat positiu obtingut mitjançant una prova diagnòstica considerada vàlida per l’autoritat competent (certificat de recuperació).
D’aquesta condició queden exonerades les persones menors de 13 anys que no tinguin limitat, per raó de l’edat, l’accés a aquests locals, establiments, equipaments o espais d’acord amb la normativa sectorial d’aplicació.
A aquests efectes, les persones titulars o responsables del local, establiment, equipament o espai han de designar personal per al control d’accessos encarregat de fer la comprovació de qualsevol dels certificats previstos presentats per les persones que hi vulguin accedir com a usuàries, sense conservar les dades que s’hi contenen i sense fer-ne ús per a cap altra finalitat que l’esmentada de control d’accés.
A l’entrada dels locals, establiments, equipaments o espais, en una zona visible, s’ha de col·locar un cartell on, d’acord amb el model fet públic en la pàgina web del Departament de Salut, s’informi les persones usuàries de les mesures previstes en aquest apartat, sobre el seu caràcter necessari per a l’accés al local, així com sobre la no conservació de les dades personals acreditades.
S’exclouen d’aquest requisit de control d’accés els locals i establiments relacionats al paràgraf primer els que disposin únicament d’espais i terrasses a l’aire lliure, o bé els que tinguin habilitats, en exclusiva, per a l’exercici de l’activitat autoritzada, espais i terrasses a l’aire lliure.
Activitats culturals, d’espectacles públics, recreatives i esportives i assemblees d’entitats
En les instal·lacions i els equipaments esportius s’ha de garantir una bona ventilació dels espais tancats mitjançant ventilació natural o altres sistemes de ventilació.
En els vestidors s’ha de garantir específicament la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis. Es recomana el compliment de les condicions de ventilació reforçada descrites a l’annex 2 d’aquesta Resolució.
L’accés per part de persones usuàries a les sales i gimnasos on es practica activitat física i/o esportiva, així com també al Centre d’Alt Rendiment de Sant Cugat, se subjecta a les condicions establertes en l’apartat “Ús de certificat COVID” d’aquesta resolució.
Les activitats grupals en espais tancats es poden dur a terme sempre que, excepte en les piscines, es puguin desenvolupar amb mascareta.
No es troben afectats per aquestes limitacions els centres de tecnificació i rendiment esportius, tant de titularitat pública com privada, així com les instal·lacions i equipaments esportius que hagin d’acollir entrenaments i competició professional, estatal i internacional.
Les competicions esportives a Catalunya s’han de desenvolupar d’acord amb les condicions següents:
- En instal·lacions i equipaments a l’aire lliure, amb subjecció a l’aforament del 100% de l’autoritzat.
- En instal·lacions i equipaments en espais tancats, amb subjecció a l’aforament del 100% de l’autoritzat. S’ha de garantir la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis, si bé es recomana el compliment les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 2. Així mateix, s’ha de garantir el compliment de les mesures organitzatives de control d’aglomeracions indicades a l’annex 1.
- En instal·lacions o equipaments amb un aforament autoritzat superior a 10.000 persones, amb subjecció a l’aforament del 100% de l’autoritzat, si són a l’aire lliure, fins a un màxim sectoritzat en grups de 10.000 persones per sector i amb un mínim de tres sectors, i, si són en espais tancats, fins a un màxim sectoritzat en grups de 5.000 persones per sector i amb un mínim de dos sectors.
A cada espai sectoritzat s’ha de garantir el control de fluxos d’accés i sortida i als banys. L’accés del públic, preferentment abonat i local, ha de ser amb seients preassignats.
El servei de restauració ha de ser coincident amb els espais sectoritzats establerts i per al públic assignat a cada sector respectiu. Fora de l’àmbit del servei de restauració es permet el consum de begudes, i en cap cas d’aliments.
- En els supòsits previstos en les lletres b) i c) d’aquest apartat s’han de complir els requisits següents:
- Els assistents han de portar la mascareta en tot moment dins la instal·lació. S’ha de reforçar la vigilància i difusió del compliment de l’obligatorietat de l’ús de la mascareta durant l’esdeveniment (inclòs a les àrees de serveis, a les entrades i a les sortides).
- S’han de preveure mesures de circulació dels assistents que evitin les aglomeracions en els encreuaments o punts de més afluència en compliment del que s’estableix en l’annex 1.
- En allò no previst en aquesta Resolució, i sempre que no la contradiguin, l’organització de la disposició de públic en esdeveniments esportius s’ha de fer d’acord amb els paràmetres previstos en el Pla d’acció pel desconfinament esportiu de Catalunya i sempre amb seient preassignat.
- Si en aquestes instal·lacions i aquests equipaments s’hi presten serveis de restauració, aquests s’han de desenvolupar d’acord amb l’apartat 13 d’aquesta resolució.
Per a la celebració d’assemblees d’entitats esportives, culturals i, en general, d’entitats de base associativa de manera presencial, s’ha de garantir específicament la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis.
Quan en el desenvolupament d’aquestes activitats es puguin concentrar més de 1.000 persones, en espais tancats es recomana de mantenir el compliment de les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 2 i, tant en espais tancats com a l’aire lliure, s’ha de garantir el compliment de les mesures organitzatives de control d’aglomeracions indicades a l’annex 1.
Activitats docents, activitats de lleure infantil i juvenil (incloses les extraescolars) i activitats d’intervenció socioeducativa (serveis d’intervenció socioeducativa i centres oberts).
- Les activitats formatives o educatives no reglades presencials i d’esport escolar, organitzades dins o fora d’un centre educatiu per qualsevol entitat pública o privada, es poden realitzar d’acord amb el document Especificacions sobre el Pla d’actuació per al curs 2021-2022 per a centres educatius en el marc de la pandèmia per COVID-19 en relació amb les activitats extraescolars i les colònies i sortides escolars.
- L’esport federat es pot dur a terme d’acord amb la seva normativa sectorial.
- Les activitats de l’àmbit del lleure educatiu, així com les activitats en l’àmbit del lleure inclusiu dirigides a persones amb discapacitats, es poden dur a terme tant en espais interiors com a l’aire lliure seguint, en tot cas, el corresponent pla sectorial aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d’actuació del PROCICAT.
[1] Explicat en el cos del document.