RESOLUCIÓ SLT/8/2022, de 4 de gener, per la qual s’estableixen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya.
Aquesta Resolució entra en vigor a les 00:00 hores del dia 7 de gener de 2022. La durada de les mesures s’estableix per catorze dies.
NOVETATS
Desapareix la limitació en el nombre de persones a les activitats grupals.
NO HA CANVIAT
Es manté la limitació al 70% de l’aforament i la restricció horària entre 00.30 i 06.00 hores.
Resum de la Resolució SLT/8/2022, de 4 de gener
Mesures que afecten drets fonamentals
Restriccions a la mobilitat nocturna
Resten prohibits els desplaçaments i la circulació per les vies públiques entre les 01.00 hores i les 06.00 hores en els municipis següents:
a) Municipis de més de 10.000 habitants que amb dades consolidades fins a 17 de desembre de 2021 presenten un índex d’incidència acumulada a 7 dies superior a 250 casos diagnosticats per 100.000 habitants en els darrers 7 dies, i que figuren relacionats en l’annex 1 d’aquesta Resolució.
b) Municipis el terme dels quals es troba total o quasi totalment envoltat per municipis relacionats a l’annex 1, i que figuren relacionats en l’annex 2 d’aquesta Resolució.
S’exclouen d’aquesta prohibició els següents desplaçaments de caràcter essencial, que caldrà justificar adequadament:
- Desplaçament per assistència sanitària d’urgència i per anar a la farmàcia per raons d’urgència, sempre que sigui la més propera al domicili, així com per assistència veterinària urgent.
- Desplaçament de persones treballadores i els seus representants per anar o tornar del centre de treball, així com aquells desplaçaments en missió inherents al desenvolupament de les funcions pròpies del lloc de treball o de la seva activitat professional o empresarial.
S’hi inclouen, en tot cas, els desplaçaments de persones professionals o voluntàries degudament acreditades per realitzar serveis essencials, sanitaris i socials.
- Retorn al domicili de les activitats permeses de conformitat amb aquesta Resolució subjectes a l’horari establert a l’apartat 4.1.
- Cura de persones grans, menors d’edat, persones dependents, amb discapacitat o especialment vulnerables per motius inajornables.
S’hi inclouen els desplaçaments per necessitats de persones amb trastorns de la conducta, discapacitat o malaltia que requereixin activitat a l’exterior per al seu benestar emocional o de salut, quan estigui degudament justificat per professionals sanitaris o socials amb el certificat corresponent.
També s’hi inclouen els desplaçaments necessaris per a la recollida i cura de menors d’edat en cas de progenitors separats, divorciats o amb residència a llocs diferents.
- Actuacions urgents davant d’òrgans judicials.
- Retorn al lloc de residència habitual després d’haver realitzat les activitats permeses detallades anteriorment.
- Cura de mascotes i animals de companyia durant el temps imprescindible i sempre de manera individual en la franja horària compresa entre les 04.00 i les 06.00 hores.
- Causa de força major o altra situació de necessitat justificada.
Igualment, durant l’horari de restricció de la mobilitat es permet la circulació de vehicles per als desplaçaments permesos.
La circulació de vehicles per carreteres i vies que transcorrin o travessin l’àmbit territorial dels municipis relacionats als annexos 1 i 2 està permesa sempre que tingui origen i destí fora de qualsevol d’aquests municipis. Així mateix, està sempre permesa la circulació quan es tracti de transport de mercaderies.
Als efectes justificatius dels supòsits exclosos de la restricció, el Departament d’Interior posarà a disposició de la ciutadania, en la seva pàgina web, un certificat autoresponsable de desplaçament.
Horaris d’Obertura i Tancament:
L’horari d’obertura al públic de les activitats permeses per aquesta Resolució és el corresponent a cada activitat, sense que en cap cas pugui superar la franja entre les 06.00 hores i les 22.00 hores, en general, i la franja entre les 06.00 hores i les 00.30 hores del dia següent en cas d’activitats culturals, i esportives, botigues de conveniència, establiments comercials annexos a gasolineres, serveis de restauració, inclosa la recollida a l’establiment i la prestació de serveis a domicili, i salons de jocs, casinos i sales de bingo. La restauració en àrees de servei de vies de comunicació per a professionals de transport no resta subjecta a cap franja horària.
S’exceptuen d’aquestes limitacions les activitats de caràcter essencial establertes a l’annex 2 del Decret llei 27/2020, de 13 de juliol, de modificació de la Llei 18/2009, del 22 d’octubre, de salut pública. En cap cas es permet la venda de begudes alcohòliques en establiments comercials entre les 22.00 i les 6.00 hores.
Reunions i/o trobades familiars i de caràcter social
Les reunions i/o trobades familiars i de caràcter social, tant en l’àmbit públic com privat, es permeten sempre que no se superi el nombre màxim de 10 persones, llevat que es tracti de convivents.
No obstant això, les reunions i/o trobades familiars i de caràcter social que tinguin lloc en espais tancats, incloent els domicilis, es recomana que es restringeixin tant com sigui possible i que es limitin a visites a persones amb dependència o en situació de vulnerabilitat i que siguin sempre de la mateixa bombolla de convivència.
- Es recomana que per part de les administracions públiques competents es limiti l’accés als espais de pública concurrència de titularitat pública, especialment en espais tancats, però també a l’aire lliure, com parcs, platges o altres similars, quan no es puguin garantir les condicions de seguretat que evitin aglomeracions de persones.
- En les reunions que suposin, amb subjecció als límits establerts, la concentració de persones en espais públics, no es permet el consum ni d’aliments ni begudes entre les 01.00 hores i les 06.00 hores.
- No es consideren incloses en la prohibició a què fa referència l’apartat 1 les persones que estiguin desenvolupant una activitat laboral, ni aquelles activitats objecte de regulació en la Resolució en què aquesta limitació del nombre de persones no s’estableix específicament.
- En les reunions i/o trobades no hi poden participar persones que tinguin símptomes de COVID-19 o que hagin d’estar aïllades o en quarantena per qualsevol motiu.
Ús de mascareta
L’ús de mascareta queda subjecte a les condicions següents:
a) Les persones de sis anys en endavant estan obligades a l’ús de mascareta en els supòsits establerts a l’article 6.1 de la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, modificada pel Reial decret llei 13/2021, de 24 de juny, així com en els supòsits que estableix expressament aquesta Resolució.
b) L’obligació de l’ús de mascareta prevista a la lletra a) no és exigible en els supòsits establerts a l’article 6.2 de Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, modificada pel Reial decret llei 13/2021, de 24 de juny.
c) L’obligació de l’ús de mascareta es refereix també a la seva adequada utilització, de manera que cobreixi la paret nasal i fins a la barbeta.
d) Sense perjudici de l’obligació d’ús establerta, es recomana, com a mesura de precaució, la utilització de mascareta en espais privats, tant oberts com tancats, quan existeixin reunions o una possible confluència de persones no convivents, i en espais a l’aire lliure, especialment en aquells on, per l’afluència de persones, és difícil de controlar-hi que es manté en tot moment la distància física interpersonal.
Ús del certificat COVID
- L’accés als locals, establiments, equipaments o espais habilitats per als àmbits d’activitats en què expressament es preveu aquesta Resolució es condiciona a la presentació d’un certificat per les persones usuàries, emès per un servei públic de salut, emès en suport digital o en suport paper, que acrediti alguna de les circumstàncies següents:
a) Que la persona titular se li ha administrat la pauta vacunal completa contra la COVID-19 d’alguna de les vacunes autoritzades (certificat de vacunació).
b) Que la persona titular disposa d’una prova diagnòstica negativa en relació amb la COVID-19 realitzada en les últimes 72 hores en cas de les proves RT-PCR, i en les últimes 48 hores en cas dels tests d’antígens (certificat de prova diagnòstica).
c) Que la persona titular s’ha recuperat de la COVID-19 en els darrers sis mesos després d’un resultat positiu obtingut mitjançant una prova diagnòstica considerada vàlida per l’autoritat competent (certificat de recuperació).
d) D’aquesta condició queden exonerades les persones menors de 13 anys que no tinguin limitat, per raó de l’edat, l’accés a aquests locals, establiments, equipaments o espais d’acord amb la normativa sectorial d’aplicació.
A aquests efectes, les persones titulars o responsables del local, establiment, equipament o espai han d’establir el sistema de control d’accessos que permeti fer la comprovació de qualsevol dels certificats previstos presentats per les persones que hi vulguin accedir com a usuàries, sense conservar les dades que s’hi contenen i sense fer-ne ús per a cap altra finalitat que l’esmentada de control d’accés.
A l’entrada dels locals, establiments, equipaments o espais, en una zona visible, s’ha de col·locar un cartell on, d’acord amb el model fet públic en la pàgina web del Departament de Salut, s’informi les persones usuàries de les mesures previstes en aquest apartat, sobre el seu caràcter necessari per a l’accés al local, així com sobre la no conservació de les dades personals acreditades.
- S’exigeix la presentació dels certificats de vacunació, de prova diagnòstica o de recuperació en els termes establerts a l’epígraf 1 d’aquest apartat, per accedir, en qualitat de persones usuàries, als locals, establiments, equipaments o espais habilitats per als àmbits d’activitat següents:
a) Sales i gimnasos on es practica activitat física i/o esportiva, com també al Centre d’Alt Rendiment de Sant Cugat.
El requisit d’accés consistent en la presentació de qualsevol dels certificats previstos en l’epígraf 1 d’aquest apartat en els locals, establiments i activitats anteriorment esmentats s’estableix per a espais tancats, que inclou els espais interiors i els espais exteriors que estiguin coberts i envoltats lateralment per més de dues parets, murs o paraments. Queden exempts d’aquest control els locals i establiments que disposin únicament d’espais i terrasses a l’aire lliure, o bé els que tinguin habilitats, en exclusiva, per a l’exercici de l’activitat autoritzada, espais i terrasses a l’aire lliure. Així mateix, tampoc s’haurà de requerir la presentació de la documentació esmentada quan la prestació del servei es dugui a terme en espais i terrasses ubicades a l’aire lliure. Als efectes d’aplicar l’exempció, els espais i terrasses a l’aire lliure poden estar coberts i envoltats lateralment per un màxim dues parets, murs o paraments.
Activitats culturals, d’espectacles públics, recreatives i esportives i assemblees d’entitats
Les instal·lacions i els equipaments esportius estan subjectes a una limitació del 70% de l’aforament autoritzat i s’ha de garantir una bona ventilació dels espais tancats mitjançant una ventilació natural o altres sistemes de ventilació.
Es recomana la realització de les activitats grupals a l’exterior sempre que sigui possible.
En les activitats esportives en interiors és obligatori l’ús de mascareta.
En la realització de curses i activitats exteriors s’ha de garantir la sortida esglaonada per mantenir la distància de seguretat i dur la mascareta posada quan no s’estigui fent l’activitat.
Es recomana la suspensió de les competicions esportives no professionals.
En els vestidors s’ha de garantir específicament la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis. Es recomana el compliment de les condicions de ventilació reforçada descrites a l’annex 4 d’aquesta Resolució.
L’accés per part de persones usuàries a les sales i gimnasos on es practica activitat física i/o esportiva, així com també al Centre d’Alt Rendiment de Sant Cugat, se subjecta a les condicions establertes en l’apartat “Ús de certificat COVID” d’aquesta resolució.
No es troben afectats per aquestes limitacions els centres de tecnificació i rendiment esportius, tant de titularitat pública com privada, així com les instal·lacions i equipaments esportius que hagin d’acollir entrenaments i competició professional, estatal i internacional.
Les competicions esportives a Catalunya s’han de desenvolupar d’acord amb les condicions següents:
a) En instal·lacions i equipaments a l’aire lliure, amb subjecció a l’aforament del 70% de l’autoritzat.
b) En instal·lacions i equipaments en espais tancats, amb subjecció a l’aforament del 70% de l’autoritzat. S’ha de garantir la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis, si bé es recomana el compliment les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 4. Així mateix, s’ha de garantir el compliment de les mesures organitzatives de control d’aglomeracions indicades a l’annex 3.
c) En instal·lacions o equipaments amb un aforament autoritzat superior a 10.000 persones, amb subjecció a l’aforament del 70% de l’autoritzat, si són a l’aire lliure, fins a un màxim sectoritzat en grups de 10.000 persones per sector i amb un mínim de tres sectors, i, si són en espais tancats, fins a un màxim sectoritzat en grups de 5.000 persones per sector i amb un mínim de dos sectors.
A cada espai sectoritzat s’ha de garantir el control de fluxos d’accés i sortida i als banys. L’accés del públic, preferentment abonat i local, ha de ser amb seients preassignats.
El servei de restauració ha de ser coincident amb els espais sectoritzats establerts i per al públic assignat a cada sector respectiu. Fora de l’àmbit del servei de restauració es permet el consum de begudes, i en cap cas d’aliments.
d) En els supòsits previstos en les lletres b) i c) d’aquest apartat s’han de complir els requisits següents:
- Els assistents han de portar la mascareta en tot moment dins la instal·lació. S’ha de reforçar la vigilància i difusió del compliment de l’obligatorietat de l’ús de la mascareta durant l’esdeveniment (inclòs a les àrees de serveis, a les entrades i a les sortides).
- S’han de preveure mesures de circulació dels assistents que evitin les aglomeracions en els encreuaments o punts de més afluència en compliment del que s’estableix en l’annex 3.
e) En allò no previst en aquesta Resolució, i sempre que no la contradiguin, l’organització de la disposició de públic en esdeveniments esportius s’ha de fer d’acord amb els paràmetres previstos en el Pla d’acció pel desconfinament esportiu de Catalunya i sempre amb seient preassignat.
f) Si en aquestes instal·lacions i aquests equipaments s’hi presten serveis de restauració, aquests s’han de desenvolupar d’acord amb l’apartat 3.4, epígrafs 1 i 2, d’aquesta resolució i a la resta de condicions d’exercici de l’activitat establertes a l’apartat 4.7.
Per a la celebració d’assemblees d’entitats esportives, culturals i, en general, d’entitats de base associativa de manera presencial, s’ha de garantir específicament la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis.
Quan en el desenvolupament d’aquestes activitats es puguin concentrar més de 1.000 persones, en espais tancats es recomana de mantenir el compliment de les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 2 i, tant en espais tancats com a l’aire lliure, s’ha de garantir el compliment de les mesures organitzatives de control d’aglomeracions indicades a l’annex 3.
Activitats docents, activitats de lleure infantil i juvenil (incloses les extraescolars) i activitats d’intervenció socioeducativa (serveis d’intervenció socioeducativa i centres oberts).
- Les activitats formatives o educatives no reglades presencials i d’esport escolar, organitzades dins o fora d’un centre educatiu per qualsevol entitat pública o privada, es poden realitzar d’acord amb el document Especificacions sobre el Pla d’actuació per al curs 2021-2022 per a centres educatius en el marc de la pandèmia per COVID-19 en relació amb les activitats extraescolars i les colònies i sortides escolars.
- L’esport federat es pot dur a terme d’acord amb la seva normativa sectorial.
- Les activitats de l’àmbit del lleure educatiu, així com les activitats en l’àmbit del lleure inclusiu dirigides a persones amb discapacitats, es poden dur a terme tant en espais interiors com a l’aire lliure seguint, en tot cas, el corresponent pla sectorial aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d’actuació del PROCICAT.