Des del Departament d’Atenció a les Entitats (DAEE), us apropem les últimes informacions d’importància per al dia a dia de les entitats:
Resum de la RESOLUCIÓ SLT/716/2021, de 12 de març, per la qual es prorroguen i es modifiquen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya.
Aquesta Resolució entra en vigor el dia 15 de març de 2021. La durada de les mesures previstes en aquesta Resolució s’estableix fins a les 00:00 hores del dia 29 de març de 2021
DESTACATS:
- Es permet l’entrada i sortida de persones de cada comarca sempre i quan les persones que integren la bombolla de convivència es desplacin a una comarca diferent de la comarca on resideixen habitualment, sempre que es mantingui la integritat de l’esmentada bombolla i es compleixin les mesures relatives a reunions i trobades familiars i de caràcter social (màxim 6 persones, llevat que es tracti de convivents).
- Es permet el desenvolupament de totes les competicions esportives a Catalunya, que s’han de desenvolupar d’acord amb el que preveu el Pla d’acció pel desconfinament esportiu de Catalunya. A excepció de les competicions d’àmbit estatal i internacional de futbol i de bàsquet de caràcter professional que, en aplicació de la normativa específica, s’han de desenvolupar sense presència de públic, la resta de competicions permeses es poden desenvolupar amb presència de públic amb subjecció a les condicions següents:
- En instal·lacions i equipaments a l’aire lliure, amb subjecció a l’aforament del 50% de l’autoritzat i un nombre màxim de 1.000 persones.
- En instal·lacions i equipaments en espais tancats, amb subjecció a l’aforament del 30% de l’autoritzat i un nombre màxim de 500 persones. S’ha de garantir la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis.
- En instal·lacions i equipaments en espais tancats que compleixin les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 1 per a tots els espais i locals oberts al públic i es garanteixin les mesures de control d’aglomeracions indicades a l’annex 2, respectant el límit de l’aforament al 30%, hi poden assistir fins a un màxim de 1.000 persones. El desenvolupament de competicions en aquestes condicions requereix la presentació prèvia per part del titular de la instal·lació o equipament esportiu d’una declaració responsable al departament competent en matèria d’esports i a l’ajuntament del municipi on s’ubiqui la instal·lació o equipament en la qual s’informarà de les característiques dels sistemes de ventilació i qualitat de l’aire i dels controls d’accessos i mobilitat, en compliment de les condicions establertes als annexos 1 i 2. A la declaració hi haurà de constar l’empresa o personal de manteniment habilitat d’acord amb el Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament d’instal·lacions tèrmiques en els edificis, que garanteix que l’espai disposa d’una ventilació adequada d’acord amb els criteris establerts a l’annex 1.
Resum de la RESOLUCIÓ SLT/716/2021, de 12 de març, per la qual es prorroguen i es modifiquen les mesures en matèria de salut pública per a la contenció del brot epidèmic de la pandèmia de COVID-19 al territori de Catalunya.
Mobilitat:
- Es permet l’entrada i sortida de persones de cada comarca sempre i quan les persones que integren la bombolla de convivència es desplacin a una comarca diferent de la comarca on resideixen habitualment, sempre que es mantingui la integritat de l’esmentada bombolla i es compleixin les mesures relatives a reunions i trobades familiars i de caràcter social (màxim 6 persones, llevat que es tracti de convivents).
- Queda restringida l’entrada i sortida de persones del territori de Catalunya, excepte per a aquells desplaçaments que s’hagin de fer per al desenvolupament de les competicions esportives autoritzades. Així mateix, es permeten els desplaçaments dins del territori de Catalunya per prendre part en les competicions autoritzades a Catalunya o per assistir a entrenaments per preparar aquestes proves, per la qual cosa l’esportista haurà d’acreditar que participa o competeix en alguna de les competicions habilitades.
Horaris d’Obertura i Tancament:
- L’horari d’obertura al públic de les activitats permeses per aquesta Resolució és, sense que en cap cas pugui superar la franja entre les 06.00 hores i les 21.00 hores, en general.
Equipaments esportius
- Els equipaments esportius ubicats dins de centres, galeries o recintes comercials, poden obrir al públic.
- Poden obrir i utilitzar-se sempre que es compleixin les condicions següents:
- Es garanteixi que no se supera el percentatge següent de l’aforament autoritzat:
- 50% en les instal·lacions i els equipaments a l’aire lliure.
- 30% en les instal·lacions i equipament en espais tancats.
- 50% piscines en espais oberts i tancats.
- S’estableixi un control d’accés.
- Es garanteixi una bona ventilació dels espais tancats mitjançant ventilació natural o altres sistemes de ventilació.
- Els vestidors poden reobrir. No obstant, les entitats responsables de la gestió de les instal·lacions i els equipaments esportius han d’informar les persones usuàries que l’ús dels vestidors és excepcional per a les que utilitzin el servei de piscina, si n’hi ha, i per a les que no tinguin possibilitat de canviar-se en un altre espai d’ús privatiu i no compartit abans o després de l’activitat esportiva.
- Es permet el desenvolupament d’activitats grupals amb subjecció a les condicions següents:
- 30% d’aforament en espais tancats, amb mascareta (excepte piscines), demanar cita prèvia i acreditar el compliment de les condicions de ventilació i qualitat de l’aire; presentant una declaració responsable al departament competent en matèria d’esports i a l’ajuntament del municipi on s’ubiqui l’espai de l’activitat. En la declaració ha de constar l’empresa o personal de manteniment habilitat que garanteix que l’espai disposa d’una ventilació adequada als criteris establerts a l’annex 1.
Cal tenir en compte la resta de pautes establertes pel Departament de Salut per a la ventilació.
En el cas de que no es presenti la “Declaració Responsable”, es permet el desenvolupament d’activitats grupals sempre que no es concentrin més de sis persones, inclosa la persona que és la professora o monitora, si escau, i, addicionalment, en les instal·lacions i equipaments en espais tancats (excepte les piscines) que les activitats es puguin desenvolupar amb mascareta.
- 50% d’aforament en instal·lacions i equipaments en espais a l’aire lliure.
- Queda prohibida la utilització d’equipaments esportius que no estiguin supervisats i que hauran de quedar tancats físicament incloent pistes i camps d’esports públics a l’aire lliure.
- No es troben afectats per aquestes limitacions els centres de tecnificació i rendiment esportius, tant de titularitat pública com privada, així com les instal·lacions i equipaments esportius que hagin d’acollir entrenaments i competició professional, estatal i internacional.
Esport Escolar:
- S’autoritzen les activitats formatives o educatives no reglades presencials i d’esport escolar, organitzades dins o fora d’un centre educatiu per qualsevol entitat pública o privada en totes les etapes educatives (educació infantil, primària, secundària, batxillerat i cicles de formació professional) amb un màxim de sis alumnes. Només els centres que organitzin activitats extraescolars mantenint els grups estables o part d’aquests poden desenvolupar les activitats amb més de sis alumnes, sempre que no hi participin alumnes d’altres grups estables.
- Les activitats de l’àmbit del lleure educatiu dirigides a alumnes en les etapes d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat i cicles de formació professional es poden dur a terme tant en espais interiors com a l’aire lliure, en grups màxims de sis persones i seguint, en tot cas, el pla sectorial aprovat pel Comitè de Direcció del Pla d’actuació del PROCICAT.
Esport Federat:
- Es pot dur a terme d’acord amb la seva normativa sectorial.
Competicions:
- Es permet el desenvolupament de totes les competicions esportives a Catalunya, que s’han de desenvolupar d’acord amb el que preveu el Pla d’acció pel desconfinament esportiu de Catalunya. A excepció de les competicions d’àmbit estatal i internacional de futbol i de bàsquet de caràcter professional que, en aplicació de la normativa específica, s’han de desenvolupar sense presència de públic, la resta de competicions permeses es poden desenvolupar amb presència de públic amb subjecció a les condicions següents:
- En instal·lacions i equipaments a l’aire lliure, amb subjecció a l’aforament del 50% de l’autoritzat i un nombre màxim de 1.000 persones.
- En instal·lacions i equipaments en espais tancats, amb subjecció a l’aforament del 30% de l’autoritzat i un nombre màxim de 500 persones. S’ha de garantir la ventilació mínima establerta a la normativa vigent en matèria d’instal·lacions tèrmiques d’edificis.
- En instal·lacions i equipaments en espais tancats que compleixin les condicions de ventilació i qualitat de l’aire reforçades indicades a l’annex 1 per a tots els espais i locals oberts al públic i es garanteixin les mesures de control d’aglomeracions indicades a l’annex 2, respectant el límit de l’aforament al 30%, hi poden assistir fins a un màxim de 1.000 persones. El desenvolupament de competicions en aquestes condicions requereix la presentació prèvia per part del titular de la instal·lació o equipament esportiu d’una declaració responsable al departament competent en matèria d’esports i a l’ajuntament del municipi on s’ubiqui la instal·lació o equipament en la qual s’informarà de les característiques dels sistemes de ventilació i qualitat de l’aire i dels controls d’accessos i mobilitat, en compliment de les condicions establertes als annexos 1 i 2. A la declaració hi haurà de constar l’empresa o personal de manteniment habilitat d’acord amb el Reial decret 1027/2007, de 20 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament d’instal·lacions tèrmiques en els edificis, que garanteix que l’espai disposa d’una ventilació adequada d’acord amb els criteris establerts a l’annex 1.
ANNEX 1: Condicions de ventilació i mesures de control
Les condicions de ventilació aplicables a espais tancats oberts al públic són les següents:
- Mantenir la ventilació durant tot el temps d’obertura al públic del local. També es recomana fer-ho dues hores abans i després de l’ocupació del local.
- La ventilació ha de ser adaptada al nivell d’ocupació del local o establiment. El Reglament d’instal·lacions tèrmiques en els edificis (RITE) estableix valors de renovació d’aire en funció de l’ús de l’edifici i del nivell de qualitat a assolir:
- Aire d’òptima qualitat (IDA1): 20 litres per segon i persona
- Aire de bona qualitat (IDA2): 12,5 litres per segon i persona
- Aire de qualitat mitjana (IDA3): 8 litres per segon i persona Atès el risc de contagi de COVID-19 en espais tancats, cal garantir la ventilació d’aire d’òptima qualitat (IDA1).
- Complementàriament, si és necessari per garantir la qualitat de l’aire, es poden incorporar purificadors d’aire amb filtres HEPA (high efficiency particulate air) per millorar la qualitat de l’aire interior retenint les partícules susceptibles de contenir el virus (retenen entre un 85% i un 99,99 % de partícules a partir de 0,3 micres, en funció del tipus de filtre). Els purificadors d’aire no substitueixen la necessitat de mantenir la ventilació dels espais abans indicada.
- Cal tenir en compte la resta de pautes establertes pel Departament de Salut per a la ventilació
(https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/material-divulgatiu/ventilaciosistemes-climatitzacio.pdf).
Opcionalment es pot avaluar la renovació de l’aire amb la mesura de concentració de diòxid de carboni (CO2) ja que l’increment de la mesura de CO2 en espais interiors en relació amb l’aire exterior es relaciona amb l’exhalació dels ocupants. Un valor elevat de CO2 indicaria que la renovació de l’aire és insuficient.
El Reglament d’instal·lacions tèrmiques en els edificis (RITE) estableix uns valors màxims de CO2 per cada nivell de qualitat d’aire:
- Aire d’òptima qualitat (IDA1): 350 ppm de CO2
- Aire de bona qualitat (IDA2): 500 ppm de CO2
- Aire de qualitat mitjana (IDA3): 800 ppm de CO2
Annex 2. Control dels accessos i la mobilitat
Les condicions de ventilació s’han de complementar amb mesures de control dels accessos i la mobilitat interna per evitar aglomeracions en els casos de grans aforaments superiors a 500 persones, d’acord amb les mesures següents:
- Dimensionar de manera adequada els accessos i, en la mesura que sigui possible, associar-los i/o distribuirlos a les diferents zones d’ocupació.
- Sempre que sigui possible, incrementar els punts d’accés i de sortida, respecte als habituals, i instal·lar dispensadors de gel hidroalcohòlic.
- Disposar de personal de control en els accessos i les sortides. També en els accessos als serveis
- Identificar amb claredat les vies d’accés i de sortida i diferenciar els circuits d’accés i sortida.
- Preveure mesures de circulació dels assistents que evitin les aglomeracions en els encreuaments o punts de més afluència. Prioritzar en la mobilitat in
- terna els circuits en sentit únic per evitar els encreuaments. Senyalitzar els circuits convenientment i proporcionar-los l’amplada suficient de 2 metres. Fer servir separacions lleugeres que en facin possible el desmantellament en cas d’emergència o evacuació.
A més, en cas d’actes culturals i sales amb públic assegut, s’ha de complir el següent:
- Realitzar l’obertura de portes amb antelació suficient per permetre un accés escalonat i fixar franges horàries adequades per a l’accés.
- Preveure l’ordre de les fileres en la seqüència d’entrada i sortida dels espais.
- Disposar de personal de control també en els accessos i sortides dels espais on s’hi acomoda el públic.
- Portar un registre dels assistents i la preassignació de localitats (les dades recollides han de ser compatibles amb la legislació vigent de protecció de dades).
- Establir espais sectoritzats amb control i flux d’accés i sortida independent.
- Evitar les pauses o entreactes i, si n’hi ha, garantir que el públic no abandona el seu seient durant les pauses o entreactes.
- Realitzar la sortida del públic en la finalització de l’espectacle de forma esglaonada per zones i garantir la distància entre persones.
- No permetre la interacció física entre els artistes i el públic.
Igualment, caldrà el compliment de la resta de mesures previstes en el pla sectorial corresponent en cada cas, en especial la superfície mínima per persona i el compliment de la higiene de mans als accessos, així com la resta de mesures de prevenció.
Compartim amb vosaltres l’enllaç d’aquesta informació i els recursos: